Χρειάζεται αγροτική στρατηγική για να παράγουμε περισσότερα ποιοτικά φημισμένα προϊόντα και ότι επιβάλλεται η σύνδεση της αγροτικής παραγωγής με τον πολιτισμό της Ελλάδος για να προσεγγίσουμε επιτυχέστερα τις ξένες αγορές επισήμαναν οι ομιλητές που συμμετείχαν στην ημερίδα Γιορτή Ελιάς & Λαδιού που οργάνωσε ο Δήμος Σπάρτης, το Ινστιτούτο Ελληνο-Ισραηλινής Συνεργασίας και η ΑΜΚΕ «Γιορτή Ελιάς και Λαδιού» υπό την αιγίδα του ΥπΑΑΤ και την συμβολή του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Συλλόγου Γεωπόνων Λακωνίας και της Ένωσης Νέων Αγροτών Λακωνίας.
Ο κ. Λεωνίδας Πολυμενάκος, ως εκπρόσωπος της Ένωσης Νέων Αγροτών Λακωνίας και Γεν. Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Νέων Αγροτών τόνισε οτι ΄΄αν η κατάσταση στον αγροτικό τομέα είναι «μαύρη» πέραν των άλλων οφείλεται κυρίως στην απαξίωση και υποτίμηση των αγροτικών επαγγελμάτων Οι Νέοι Αγρότες, μέλη των Ενώσεων Νέων Αγροτών είναι επαγγελματίες αγρότες «εξ επιλογής», που ξέρουν να παράγουν ποιοτικά προϊόντα, μόνο που αυτά δεν βρίσκουν διέξοδο προς τις αγορές, επ' ωφελεία όλων των εμπλεκομένων. Το σημερινό λανθασμένο σύστημα δεν προσφέρει κίνητρα στον παραγωγό για εξαγώγιμα προϊόντα, όπως: λάδι, ελιές, κρασί, πορτοκάλια, μέλι, αρωματικά φυτά και πολλά άλλα που δεν καλλιεργούνται γιατί δεν υπάρχει διέξοδος προς την αγορά. Οι Νέοι Αγρότες πιστεύουν ότι τα ποιοτικά προϊόντα μπορούν να διατεθούν στον καταναλωτή σε χαμηλές τιμές, τιμές οι οποίες θα επιτρέψουν στον αγρότη μια αξιοπρεπή διαβίωση, ένα καλό κέρδος στους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας και την απόλαυση της γεύσης στον καταναλωτή. Για τους νέους αγρότες η γεωργία είναι τρόπος ζωής δεν είναι ταμείο ανεργίας.
Στην εφοδιαστική αλυσίδα πρέπει να εκλείψει το δόγμα «ο θάνατος σου η ζωή μου», υπέρ ενός νέου που θα προβλέπει την ωφέλεια όλων. Μόνο έτσι θα εξασφαλισθούν οι απαιτούμενες ποσότητες για την εξαγωγική προσπάθεια με συνέπεια, συνέχεια και ποιότητα
Η λειτουργία δημοπρατηρίων, όπως τις γνωρίσαμε σε όλη την Ευρώπη, ως πρωτοβάθμιους αγροτικούς συνεταιρισμούς παραγωγών, και όχι δημόσιους οργανισμούς σε σύμπραξη με εμπόρους, δίνει μια προοπτική προς όλες τις πλευρές και θα μπορούσε να δώσει πολλές λύσεις προς την εξαγωγική προσπάθεια.
Ελληνικά Αγροτικά προϊόντα με σαφή τοπικά χαρακτηριστικά, φημισμένα τοπικά προϊόντα, παραδοσιακά προϊόντα, όλα μαζί σε ένα καλάθι, από όλους μαζί, μπορούν να αποτελέσουν την αιχμή σε μια νέα εξαγωγική προσπάθεια.
Η λέξη κλειδί είναι το «όλοι μαζί». Η ιστορία, η φήμη, ο πολιτισμός, το μοναδικό φυσικό μας περιβάλλον, είναι ο βασικός κοινός πλούτος όλων μας, και αυτός ο πλούτος πρέπει να διαχειριστεί από όλους μαζί, με ισοτιμία και υπευθυνότητα. Πρέπει να προστατεύσουμε όλοι μαζί την κοινή μας ιστορία και φήμη. Όταν βλέπουν Λακωνικά προϊόντα, ο νους τους να πάει σε ποιοτικά προϊόντα, και να τα συνδέουν με την ιστορία και τον Λεωνίδα.
Μεγάλα εμπορικά προγεφυρώματα σε όλο τον κόσμο είναι οι μεγάλες εθνικοτοπικές ομάδες των συμπατριωτών από την Λακωνία, που σήμερα αποτελούνται από καλά αποκαταστημένους επιχειρηματίες και πολίτες στις χώρες υποδοχής τους, που όμως δεν έχασαν τις ρίζες τους.
Μικρή προσπάθεια από τους πατριώτες σε άλλους τόπους, μεγάλη προσπάθεια από εμάς για να τους στείλουμε καλά-ποιοτικά αγροτικά προϊόντα, μπορούν να δώσουν διέξοδο τόσο στα συναισθήματα όσο και στο εμπόριο, με αμοιβαίο όφελος.
Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε να αναπτύσσονται διάφορα συστήματα για την προσέγγιση των αγροτών-παραγωγών με τους καταναλωτές. Δεν είναι κομμάτι της εξωστρέφειας, αλλά θα δώσει μια ανάσα στα οικονομικά των αγροτών, με «ζεστό» χρήμα, απέναντι στις επιταγές 6μηνης και 9μηνης, ίσως και μακρύτερες. Ο αγροτικός κόσμος στέρεψε και δεν έχει καθόλου ρευστό, λόγω της αποκλειστικής εξάρτησής του από το πολύπλοκο σημερινό εμπόριο. Πρέπει να υπάρξει ασφαλιστική δικλείδα, έστω τα Σαββατοκύριακα, για Αγροτικές Αγορές, στα όρια των μεγάλων πόλεων, μόνο από Αγρότες, όπως σε όλη την Ευρώπη, για να δώσουμε σήμερα ανάσα στις άμεσες ανάγκες του αγρότη, και χρόνο προετοιμασίας για την εξαγωγική προσπάθεια, με συνέπεια, συνέχεια και ποιότητα.
Και οι λέξεις ΣΥΝΕΠΕΙΑ, ΣΥΝΕΧΕΙΑ και ΠΟΙΟΤΗΤΑ, είναι σχεδόν συνώνυμες με συλλογικές προσπάθειες πολλών, και όχι μεμονωμένων επιχειρηματικών «πυροτεχνημάτων»
Εμείς είμαστε νέοι αγρότες, είμαστε το μέλλον, είμαστε αυτοί που μπορούν να εφαρμόσουν καινοτομία, είμαστε αυτοί που έχουν φρέσκιες ιδέες. Η έλλειψη στρατηγικής και τα μικροπολιτικά συμφέροντα μας έχουν φέρει μέχρι εδώ. Ας τα αποβάλουμε και ας κοιτάξουμε μπροστά. Είναι υπόθεση όλων μας γιατί... «τίποτε δεν είναι όπως παλιά». Και εμείς θέλουμε να κοιτάμε μπροστά΄΄.